Projelerimiz
Kültür Harmanı Sevgimizi Dokuduk İlmek İlmek Çocukların Gözüyle Hayat İstanbul’da 24 Saat Tanış olma zamanı:- okuma atölyeleri (Suriyelilerle) Başımızın Üstünde Yeriniz Var (Maraş-Urfa-Antep) Restorasyon İstanbul Kütüphaneler:-Kadın eserleri kütüphanKültüresi-çocuk kütüphanesi-restorasyon İstanbul kütüphanesi “SEVGİMİZİ DOKUDUK İLMEK İLMEK“Suriye’de yaşanan iç savaş nedeniyle milyonlarca kişi mülteci durumuna düştü. Şehirlerin, kasabaların, köylerin üzerine düşen bombalardan kaçanlardan 2 milyondan fazlasını ülkemiz misafir etti. Ensar bilinciyle, devletiyle, sivil toplum örgütleriyle kucağımızı açtık komşularımıza. 8 ilde kurulan 21 kampta 300 bin Suriyeli misafir yaşıyor. Gerisi ise şehirlerimizde, bizim aramızda… Kamplardaki misafirlerin tüm ihtiyaçları devlet tarafından karşılanıyor. Şehirlerde yaşayanlar ise sıkıntılarla birlikte ayakta durmaya çalışıyorlar. Mahallelerimizdeki misafirlerin yaşamlarını kolaylaştırmalarında bizim de sorumluluğumuz olduğunun farkındayız. Bu bizim insani görevimizdir. Bu bilinç ve sorumluluk duygusuyla istedik ki empati yapalım, hayatımızdan kısa bir süreyi onlara ayıralım, iç dünyamızda onlara yer açalım, sonra da vicdanımızın sesine kulak verelim. İşte bunun için elimize ipimizi, tığımızı ve şişimizi aldık şapka örmeye başladık. İlmek ilmek dokuduk; annelerin, babaların, çocukların, yaşlıların, kadınların, yetimlerin acılarını hissederek… Bu inanç ve duygu ile; mahallemizdeki, şehrimizdeki misafirlerin onurlu bir yaşam sürdürmelerine yardımcı olabilme sorumluluğumuzu yerine getirmek için, kendimiz için, geleceğimiz için, yarınımız için; ilmek ilmek dokuyalım sevgimiz ile kardeşliğimizi… Kültür Harmanı Çocuklarımızın hayallerini gerçekleştirmelerine yardımcı olmak hepimizin ortak sorumluluğudur. Mersin, Diyarbakır, Kahramanmaraş, Van, Erzurum, Urfa, Hakkari, Ağrı yani ülkemizin dört köşesindeki çocuklarımızın eğitimlerine katkıda bulunmak bizim de görevimiz. Bu gerçekten hareketle, bir şekilde İstanbul’u görme imkanı ve fırsatı bulamayan çocuklarımızı medeniyet kentimizde konuk ederek tarihle, kültürle, sanatla buluşturmaktır. Çocukların Gözüyle Hayat İstanbul’da 24 Saat İstanbul’da yaşayan Suriyeli, Yemenli, Iraklı ve Türk çocukların 24 saatine odaklanarak hazırlandı. Çocukların yaşadıkları çevreyle ilişkilerini onların gözünden kaydedip, İstanbul’da mülteci olmanın veya ev sahibi konumda olası durumlarını görüntülemeyi amaçladık. Bu sayede bir taraftan kendimize bir ayna tutup zorunlu göçle gelenlerle aramızdaki ilişkiye yeniden bakma fırsatı yakalamayı hedeflerken diğer taraftan Türkiyeli çocukların da gözünden meselenin nasıl göründüğünü görmeye çalıştık. Tanış olma zamanı: (- okuma atölyeleri (Suriyelilerle)) Çevremizde savaştan kaçıp gelen ve savaş yıkımından en fazla etkilenen kadınlar ve çocuklar bulunmaktadır. Türkiye’de yaşam mücadelesi vermekteler. Her ne kadar akraba olsak bile birbirimizi anlamamız için ortak bir dil kullanılması gerekmekte. Dilimiz farklı, kültürümüz farklı ve daha birçok farklılıklar sebebiyle kendilerini bu toplumun dışında; bu toplumdan uzak hissetmektedirler. Sonu belli olmayan bir savaşın mağdurları olarak bulundukları mekânda bir de gariplik çekmektedirler. İlk hedefimiz bu insanlarla iletişim kurabilmek için onlara Türkçe öğretmektir. Birbirimizi anlamaya başlayınca kendi kültürlerini bize tanıtmaya, bizim kültürümüzü de tanımaya başlayacaklardır. Bunun içindir ki; toplumların daima ezilmiş, hırpalanmış grupları kadın ve çocuklar ilk hedefimizdi. Anneleri kendinden emin kendini doğru ifade edebilecek konuma getirirsek çocuklara çok daha faydalı olabileceklerini düşünmekteyiz. Savaş yıkımını bir nebze olsun unutmaları, yeni bir şeyler öğrenmeleri, öğrendiklerini ileriki hayatlarına da uygulayabilmeleri için dersler vermeyi amaçladık. Başımızın Üstünde Yeriniz Var (Maraş-Urfa-Antep) Savaş sebebiyle ülkelerini terk etmek zorunda kalan Suriyeliler yeniden hayata tutunmaya ve bir başlangıç yapmaya çalışıyorlar. Suriyeli misafirlerin en fazla geldiği kentlerden birisi İstanbul ve burada da Fatih semti. Suriyelilerin en çok tercih ettiği bu bölgede 10 yıldır kültür, sanat, eğitim alanında çalışma sürdüren Asitane Kültür Sanat Eğitim ve Dayanışma Derneği olarak çevremizde yaşanan bu duruma duyarsız kalamazdık. Öncelikle kendi mahallemizde yaşayan tüm bu sorunlardan muzdarip olan Suriyeli misafirlerin özellikle de çocukların maddi, manevi ihtiyaçlarının karşılanması ve çektikleri sıkıntıların bir nebze azaltılabilmesi amacıyla bir konser ve alacakları dersler sonucunda kendi eserlerini sergileyebilecekleri bir sergi etkinliğini birlikte gerçekleştirmek istiyoruz. Bu hazırlık sürecinde Suriyeli çocuklara; deneyimli eğiticiler tarafından verilecek sanat derslerinin yanı sıra derneğimiz bünyesinde yer alan Türkçe dersleriyle eğitimlerine de takviye yapmayı planlıyoruz. Kendilerinden daha emin bir şekilde çevreleriyle uyum sağlayabilme imkanı bulmalarına, yeni bir ortama girmenin ve yabancı olmanın getirdiği sorunlarla baş etmelerine yardımcı olmak istiyoruz. Asitane Kültür Sanat Eğitim ve Dayanışma Derneğinin 10. yılı münasebetiyle Suriyeliler yararına düzenleyeceğimiz bu konser ve sergi etkinliğiyle aynı zamanda toplumda bir duyarlılık da oluşturmayı amaçlıyoruz. Bu bağlamda bir sivil toplum kuruluşu olarak üzerimize düşen görevi yapacağımıza inanıyoruz. GERÇEKLEŞEN YAKIN TARİHLİ PROJELERİMİZ
• Oyun Evi Atölyesi (2010): 4, 5 ve 6 yaş grubu okul öncesi çağındaki çocukların kişisel gelişimlerini desteklemek, hayal gücüne katkıda bulunmak ve iletişim becerilerini geliştirmek amacıyla oyunun gücünü kullandığımız atölye çalışmasıdır.
• Restorasyon İstanbul Projesi (İnsani Bilimler Akademisi) (2012): Üniversite öğrencilerine yönelik olması planlanan atölye çalışmalarıyla beraber Güzel Sanatlar, Sosyal Bilimler, Din ve Musiki alanlarından aynı anda istifade edilebilecek, Türkiye’deki geleneksel üniversite anlayışından uzakta, müfredatı esnek ve öğrencinin aktif katılım sağlayabileceği bir yapı hedeflenmektedir. Farklı disiplinlerin bir arada okutulması, öğrenci için, hem düşünce zenginliği doğurması hem de kıyas ve sorgulama gücünün artması açısından önem taşımaktadır. Bu aynı zamanda öğrencinin, üniversitedeki tek bir bölüm okuma zorunluluğundan kurtulması anlamına gelmektedir. Diğer yandan tüm disiplinlerin yükü altına girmesi beklenmemelidir. İmkanı olan olmayan, farklı disiplinlerden, mesleklerden insanların bir araya gelip diyalog kurabileceği bir ortam olması amaçlanmaktadır. Restorasyon İstanbul, İnsani Bilimler Akademisi’nin, toplumsal değişim sürecini görmek ve bu süreçte kendi yerini bulmasına yardımcı olmak amacıyla başlattığı ilk faaliyettir. Siyaset Sosyolojisi ve Felsefesi, Şehir Sosyolojisi, Aile Hukuku, Sanat Tarihi ve Arkeoloji, Resim ve Karikatür, Müzik, Müzikoloji, Epistemoloji, Dilbilim ve İngilizce Konuşma alanlarından oluşan atölyelerin pilot çalışmaları 2012 yılından bu yana devam etmektedir.
• Yemen Projesi “Uzaktaki Yakın Kardeşlerimiz” (2013): TİKA ve Asitane Kültür Sanat Eğitim ve Dayanışma Derneği işbirliği ile gerçekleşen Yemen/ San’a halkıyla yakınlaşmayı amaçlayan bir projedir. Kültürlerin birbirlerini tanımaları için atılmış bir adımdır. Yemen’deki kadınlara ve erkeklere meslek edinmeleri için el becerisi kazandırılması amaçlanmıştır ve başarıyla tamamlanmıştır. Yemen/San’a Uzaktaki Yakın Kardeşlerimiz Projesi 2 aşamada gerçekleşmiştir. İlk aşamada fotoğrafçılık, aşçılık (yöresel yemekler), dikiş nakış, hat, ebru, tezhip olmak üzere 6 alanda saat ders verilmiştir. Proje sonunda 200’e yakın katılımcıya sertifika verilmiştir. İkinci aşamada ise Yemen’de gerçekleşen “Uzaktaki Yakın Kardeşlerimiz” sergisi ile sona ermiştir.
• 11. Asitane Oda Orkestrası Cemal Reşit Rey Konseri (2014): Derneğimiz bünyesindeki öğretmenlerin ve enstrüman derslerine devam eden öğrencilerin oluşturduğu müzik topluluğunun eğitim yılı boyunca yaptığı çalışmaların ürünüdür. Konserde ise müzik topluluğumuz yaptıkları çalışmalar doğrultusunda Batı ve Türk Müziği bestecilerin eserlerinden oluşan bir repertuarı icra etmişlerdir.
• Kültür Harmanı 1 – Mersin (2014): Kültür Harmanı Projesi’nde sosyo-ekonomik nedenlerle daha önce İstanbul’u hiç görmemiş liseli kız öğrencilere İstanbul’u ve beraberinde kültürel mirasımızı tanıtmak ve eğitimlerine kakı sağlamak amaçlanmıştır. Beraberinde onları tarihle kültürle ve sanatla buluşturmakla birlikte arada kardeşlik köprüsü kurmak amaçlanmış ve başarıyla tamamlanmıştır.
• Kültür Harmanı 2 – Diyarbakır (2014): Kültür Harmanı Projesi’nde Diyarbakır’dan gelen kız yetiştirme yurdu öğrencilerine İstanbul’u ve beraberinde kültürel mirasımızı tanıtmak amaçlanmıştır. Onları tarihle kültürle ve sanatla buluşturmakla birlikte arada kardeşlik köprüsü kurmak amaçlanmış ve başarıyla tamamlanmıştır. Her iki proje de tamamlandıktan sonra katılımcılar memnuniyetlerini bildirmişlerdir.Nisan 2015’te kurmaya çalıştığımız kardeşlik köprüsünü güçlendirmek amacıyla Diyarbakır Çocuk yuvası ve kız yetiştirme yurduna ziyarette bulunduk daha sonra birlikte “Bereket Ormanı” projesi çerçevesinde yurdun bahçesine ağaç diktik.
• Asitane Müzik Topluluğu “Bahar Esintileri;Yedi renkten ezgiler” Küçükçekmece Halkalı Kültür ve Sanat Merkezi Konseri (2015): Konserimiz derneğimiz bünyesindeki öğretmenlerin ve enstrüman derslerine devam eden öğrencilerin oluşturduğu müzik topluluğunun eğitim yılı boyunca yaptığı çalışmaların ürünüdür. Bu proje kapsamında gerçekleştirdiğimiz konserde müzik topluluğumuz dinleyicilere yaptıkları çalışmalar doğrultusunda Batı ve Türk Müziği bestecilerin eserlerinden örneklerin icra edildiği geniş bir yelpazeden sazlı ve sözlü eserler sunmuşlardır.
PLANLANAN VE DEVAM EDEN PROJELERİMİZ
• Başımızın Üzerinde Yeriniz Var (2015): Projede Suriyeli çocuklara Türkçe Dil Eğitimi ile yaşadıkları toplumla doğru anlaşabilme imkânı sağlamak hedeflenmektedir. Kendi kültürlerinden örnekler verebilecekleri, aynı zamanda Türk kültürünü tanıyabilecekleri, kendilerini yalnız hissetmeyecekleri bir atmosfere dahil etme amacıyla hazırladığımız bir projedir. Ayrıca savaşın yıkımını bir nebze unutabilmeleri için ebru, hat, tezhib, resim ve kuran dersleriyle çocuklara yeni bir pencere açmak hedeflenmiştir. Projenin ilk sergisi Küçükçekmece Belediyesi ev sahipliğinde Halkalı Kültür ve Sanat Merkezi’nde gerçekleşmiştir.
• Sevgimizi Dokuduk İlmek İlmek – Kahramanmaraş ve Gaziantep Projesi (2015): Derneğimizin kuruluşunun 10. yılı münasebetiyle müzik ve sanat okulumuzda gerçekleşen faaliyetlerimizi bir sanat tırıyla Gaziantep ve Kahramanmaraş’ta bulunan Suriyeli mülteci çocuklara ve yerli halktan çocuklara taşıma niyetindeyiz. Proje kapsamında konser, ebru, resim atölyeleri ile farklı kültürden çocukların kişisel gelişimlerine destek olacak, birbirlerine uyum süreçlerine yardımcı atölye ve etkinlikler planlanmaktadır. Projemizin ilerleyen dönemlerde Gaziantep ve Kahramanmaraş’ta bulunan sivil toplum kuruluşlarıyla yapılabilecek daha uzun süreli faaliyetlerin ilk ayağı olacağını düşünüyoruz.
• Suriyeli ve Türk Çocuklarla Fotoğraf Atölyesi – “Çocukların gözünden hayat;İstanbul’da 24 Saat” (2015): Bu projede İstanbul’da yaşayan Suriyeli ve Türk çocukların 24 saatine odaklanacağız. Çocukların yaşadıkları çevreyle ilişkilerini onların gözünden kaydedip, İstanbul’da mülteci olmanın olası durumlarını görüntülemeyi amaçlıyoruz. Bu sayede kendimize bir ayna tutup zorunlu göçle gelenlerle aramızdaki ilişkiye yeniden bakma fırsatı yakalamayı da hedefliyoruz.